Slavonice, pomezí Čech, Vysočiny a Moravy

Perla jihočeské architektury a start cyklotrasy po bývalé železnici do Rakouska – Slavonice. Za mě největší překvapení mezi našimi městečky za poslední roky. Proč tato krása není stejně známá jako Kutná Hora, Třeboň nebo třeba Telč? Úžasně zdobené jihočeské domy, patrný závan prvků z jižní Evropy, obyčejný život bez davů turistů i ušetření „pokrokových“ nápadů komunistů v oblasti pohraničního pásma. Jakási zakonzervace krásných časů z dob renesance. 

Natáčelo se tady několik filmů a pohádek. Sice jsem tento výlet zařadil mezi jednodenní z hlediska cyklistického (záleží odkud sem pojedete), ale určitě doporučuji přespat. To místo má genius loci, večer je jiné než přes den a jsou tu útulné hotýlky, kavárny nebo třeba zajímavý podnik Besídka. Je vidět, že to tady lidi mají rádi a i z novostaveb a citlivých rekonstrukcí je cítit smysl pro design.

A teď do sedla. Ze Slavonic do Waidhofen an der Thaya vede perfektní cyklodráha. Opět projekt využití bývalé železniční trati, jeden z největších v Rakousku. Jmenuje se Thayarunde a má i svůj web – pokud chcete níže navrženou trasu v mapě prodloužit, lze tam najít inspiraci, například v rámci těchto tras existuje ještě druhá taková a sice mezi Raabs a Göpfritz. Pokud chcete jízdu na kole nějakým způsobem zkrátit, tak přesně podél té naší trasy jezdí rakouský cyklo bus z a do autobusáku Slavonice.

Putika ve Waldkirchen an der Thaya (aneb Schremser nebrat)

nepravidelná Rubrika

Rozhovory s místními

V hospodě seděli asi 4 štamgasti, jinak nikdo, „pojď si sednou k nám, říká majitel“. Když si dám pivo ptají se mě co tady u nich dělám a odkud jsem, „z Prahy vážně?“, říká podle oblečení malíř pokojů, „pěkný město, to postavili Habsburkové“. Ok:) tak krize z rozpadu říše evidentně trvá i po 100 letech. Když se podíváte na Kurier.at, co o nás píše, jako by Rakousko na severu s nikým nesousedilo. Nemělo cenu oponovat, že v 15. století byla Praha násobně větší než Vídeň nebo se bavit o Karlu IV., spíš jsem se zeptal, jestli všichni v Praze byli. „No, chtěl bych se tam někdy podívat, to jo. Vlakem“. Obávám se, že se v Praze nikdy nepotkáme. Já mít třeba Madrid 2 hodiny autem, tak bych ho dobře znal. Každopádně je zajímavé poznávat poměry v Rakousku i někde jinde než jen v Alpách nebo Vídni.

Ve Slavonicích koleje směrem od Havlíčkova Brodu končí a stejně tak se cyklotrasa a koleje střídají ve Waidhofenu viz foto výše. U nás bylo spojení přerušeno po druhé světové válce, v Rakousku v roce 1977. Před tím tu od roku 1903 jezdily vlaky v rámci jednoho státu. Kolem cyklotrasy jsou bývalé železniční stavby, v odstaveném vlaku je dokonce „hotel“. Od roku 2017 je tu asfaltová cyklostezka.

Dávám hodnocení 4,5 cyklotrasa úžasná, úseky kolem Dyje (Thaya) krásné, ten zbytek trasy trochu fádní příroda a taký prázdný prostor i z hlediska služeb. Z rakouské strany už za Waidhofenem není žádné větší sídlo a tak pokud plánujete teplé jídlo, v určitých časech to šlo pouze tam anebo v našich Slavonicích.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *